donderdag 30 januari 2014

NSO 2014 van start

De eerste dag van het NSO is al bijna ten einde en er is toch al zo veel gebeurd. Iedereen is vanochtend vroeg opgestaan uit letterlijk alle uithoeken van Nederland om hier in Someren op tijd te zijn. Voor mij hield dit in dat de wekker al ging na slechts een aantal uur slaap. Ik zelf had ruim de tijd genomen om over te stappen op wat met recht wel de ‘NSO-bus’genoemd mag worden, een normale bus, met NSO’ers en een tweetal inwoners van Someren en omstreken. Helaas had niet iedereen hier aan gedacht en konden wij de laatkomers die net kwamen aanlopen vrolijk begroeten vanuit de bus. Na een rit van ongeveer drie kwartier kwamen wij aan bij onze bushalte waar wij hartelijk werden ontvangen door het bestuur in Spongebob outfit en warme chocolademelk. De grote instrumenten en tassen konden wij met de auto laten brengen door het plaatselijke NSO commitée, waarvoor veel dank.

Eenmaal aangekomen in De Hoof moesten er nog wat gegevens worden gecontroleerd en konden wij een kamer uitzoeken. Het complex is verdeeld in piano, mezzo forte en fortissimo kamer, wat staat voor de verwachtte hoeveelheid lawaai. Aangezien ik niet alleen voor de muziek, maar ook voor de gezelligheid en de feestjes ben gekomen slaap ik in een fortissimo kamer.

We hebben bij ontvangst ook een orkestboekje gekregen, waarin alle informatie staat die we ooit misschien nodig zullen hebben, van algemene informatie, geschiedenis en telefoonnummers tot de commissie indeling tot een gedetailleerde planning van wat ons de komende tijd allemaal te wachten staat. Met de ontvangst van dit boekje groeit ook het besef dat het NSO 2014 nu eindelijk werkelijkheid is. Eigenlijk ben je al vanaf je auditie bezig met dit moment en nu het eindelijk is aangebroken is het moeilijk om dat meteen te beseffen en daar dan ook meteen van te genieten, maar ik twijfel niet aan het feit dat meerderen dit hebben en dat dit besef zeer snel zal volgen. Wellicht helpt de consumptie van enige alcoholische dranken hier ook bij...

Na een zeer geslaagde avondmaaltijd repeteert het orkest in de avond aan Sea Pictures van Elgar. Helaas zit hier geen derde hobo partij in, dus heb ik ruim tijd om bijvoorbeeld dit blog te schrijven of te studeren aan mijn partijen of voor een trio dat binnenkort voor een kleine 100 man zal worden opgevoerd hier dichtbij ons in de buurt.

De voorbereidingen voor het avondprogramma zijn al in volle gang en het schijnt dat het eerste fust al is aangesloten, al zijn dit niet meer dan geruchten! Vanavond staat na een lange repetitiedag het het eerste kelderfeest van NSO 2014 op het programma. Na een zeer geslaagd kelderfeest in het repetitieweekend in 2013 twijfel ik er niet aan dat het een gezellige avond wordt waar de (alcoholische) drank rijkelijk zal vloeien. Wilde plannen worden al gesmeed en de zoektocht wie het best tegen alcohol kan is al begonnen, we zullen het vanavond allemaal gaan beleven!! Morgen zal ik verslag doen van het resultaat van deze avond. 

Tenslotte iets dat mij hier nog niet eerder is opgevallen: op deze heldere dag in Someren is de sterrenhemel zeer goed te zien. In Rotterdam, waar ik woon en studeer, is dit helaas zelden het geval. Gelukkig weet ik dit fenomeen hier des te meer te apprecieren en waar de sterrenhemel heel ver weg lijkt is het NSO juist heel dichtbij, juist, NSO 2014 is van start!!


 Joppe Drop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten